Jak się przygotować do stworzenia strony internetowej
Jeśli myślisz o stworzeniu swojej wymarzonej strony internetowej lub masz już stronę i potrzebujesz ją odświeżyć, to musisz przemyśleć sobie kilka kluczowych kwestii. Niezależnie od tego, czy zamierzasz budować swoją witrynę samodzielnie, czy też zlecić to zadanie zewnętrznej firmie, poniżej znajdziesz 10 pytań, na które warto sobie odpowiedzieć przed rozpoczęciem prac nad stroną www. Dobry plan to połowa sukcesu!
Jak się za to zabrać, krok po kroku? To proste!
1. Jaki ma być cel Twojej strony?
Pierwsze pytanie: po co chcesz mieć stronę? Do czego ta strona ma Ci służyć? Czy dzięki niej chcesz budować własną markę, zbierać kontakty, zapisy na jakieś wydarzenie, zachęcać do jakiejś akcji, np. pobrania materiałów czy może po prostu chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi? Zastanów się, jakiej strony potrzebujesz. Przykładowe typy stron to:
- strona firmowa
- strona lądowania
- blog
- sklep internetowy
- platforma z kursem online
- portal informacyjny
2. Kto ma być odbiorcą Twojej strony
Do kogo ma być adresowana strona? Do kogo kierujesz swoją ofertę? Kim jest Twój klient idealny? Jakie ma potrzeby, czego będzie szukał na Twojej stronie? To jest podstawa, od której będzie zależeć cała przyszła komunikacja, a także wygląd strony, szata graficzna, układ elementów na stronie oraz dobór funkcjonalności, tekstów i zdjęć. Być może masz pomysł, żeby skierować swoją ofertę do wszystkich? Nie rób tego. Pamiętaj, że paradoksalnie, im bardziej zawęzisz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci się wyróżnić na rynku i pozyskać klientów.
3. Jak wybrać domenę
Domena, czyli adres internetowy Twojej strony, pod jakim pojawi się w przeglądarce, czyli www.twojastrona.pl. Najlepiej aby domena była tożsama z nazwą firmy lub marki. Nazwa Twojej strony powinna być oryginalna, łatwa do zapamiętania oraz do zapisania. Powinna mieć miłe dla ucha brzmienie oraz dobrze i jednoznacznie się kojarzyć. Unikaj jak ognia nazw, które nic nie znaczą albo mają skomplikowany zapis. Kiedy zadzwoni do Ciebie klient i zechcesz przekierować go na stronę, nie może mieć problemu ze zrozumieniem, zapisaniem adresu Twojej strony. Wybierając nazwę dla swojej firmy oraz domenę, sprawdź, czy na rynku nie ma już czasem takich samych lub podobnie brzmiących stron. Możesz to sprawdzić w Google, w mediach społecznościowych oraz dodatkowo w Urzędzie Patentowym natomiast dostępność danej domeny sprawdzisz łatwo na stronie wybranego hostingu. Domenę możesz zakupić samodzielnie lub zlecić to wykonawcy strony.
4. Jak wybrać dobry hosting
Hosting to miejsce na serwerze, gdzie będą zainstalowane pliki Twojej strony. Pamiętaj, żeby przy wyborze firmy hostingowej nie kierować się jedynie ceną czy popularnością usługi, ale mieć też na uwadze parametry techniczne. Dobry hosting powinien mieć w standardzie: szybkie, nowoczesne serwery (wydajne procesory, dyski SSD, protokół HTTP/2), zabezpieczone połączenie (SSH), mieć certyfikat SSL, dowolną liczba stron i skrzynek e-mail, bezpłatne i codzienne kopie zapasowe oraz pomoc techniczną, nawet w najniższym pakiecie. Podobnie jak w przypadku domeny, serwer możesz wybrać i zakupić samodzielnie lub zlecić to zadanie wykonawcy strony.
5. Jaka ma być architektura Twojej strony
Czy chcesz mieć prostą stronę typu „one page”, gdzie wszystkie informacje są umieszczone na jednej stronie, czy bardziej rozbudowaną witrynę, zawierającą kilka lub kilkanaście podstron? Jaki układ będzie bardziej czytelny i przystępny dla klientów? Zastanów się, jakie najważniejsze informacje chcesz mieć na stronie głównej, na jakie sekcje strona ma być podzielona. Co ma być w menu, jak ma wyglądać nawigacja? Pamiętaj, że strona musi być czytelna, przejrzysta dla klienta, intuicyjna, a wszystkie informacje powinny być łatwe do odnalezienia. Warto w tym celu stworzyć choćby odręczny szkic strony, obrazujący jej strukturę.
6. Jakie funkcjonalności ma mieć Twoja strona
Co potrzebujesz mieć dodatkowo na stronie? Możliwych opcji i integracji jest bardzo wiele i całe czas powstają nowe. Daruj sobie jednak fajerwerki. Warto tu zachować umiar i wybrać, tylko to, co najbardziej niezbędne. Każda funkcjonalność to dodatkowy kod, który może niepotrzebnie obciążać i spowalniać stronę. Przykładowe opcje, które możesz uwzględnić (w zależności od profilu Twojej działalności i rodzaju strony):
- formularz kontaktowy
- zapis na newsletter
- materiały pdf do pobrania
- blog
- galeria zdjęć
- sklep internetowy
- szybkie płatności
- narzędzia do analizy ruchu na stronie
- integracja z Facebookiem (pixel)
7. Jakich tekstów potrzebujesz na stronę
Poświęć czas, aby przygotować dobre, autorskie treści. Pisz szczerze o tym, czym się zajmujesz, opowiedz jakąś osobistą historię, opisz ofertę. Zadbaj o to, aby teksty dawały wartość odbiorcy, były ciekawe i merytoryczne. Najbardziej wartościowe i autentyczne teksty to te, napisane własnoręcznie. Nikt nie zna Twojej firmy lepiej od Ciebie. Unikaj oklepanych, banalnych sformułowań typu „jesteśmy profesjonalistami”, „posiadamy certyfikowane produkty najwyższej jakości”, „działamy etycznie”. Jeśli jednak nie potrafisz pisać, możesz zawsze skorzystać z usług copywritera.
Standardowo potrzebujesz treści na:
- stronę główną
- opis bio (czyli o mnie, o nas)
- opis oferty
- opisy produktów i kategorii (jeśli masz sklep)
- artykuły blogowe (opcjonalnie)
Jeśli chcesz się pozycjonować, musisz regularnie prowadzić blog, a wszystkie teksty powinny być napisane pod SEO.
Przygotowując teksty, dodatkowo zadbaj też o komunikację. Zachęć czytelników do interakcji, poprzez zostawienie komentarzy, opinii, udostępnienie treści lub zapis na Newsletter.
Bądź autentyczny, buduj zaufanie. Umieść na stronie opinie klientów oraz swoje prawdziwe dane kontaktowe, imię i nazwisko, dane firmy, NIP, telefon, linki do social mediów.
8. Jak przygotować zdjęcia na stronę
Aspekt wizualny jest tutaj bardzo ważny. Mówi się, że jeden obraz jest wart tysiąca słów. Masz kilka sekund, żeby przekonać klienta do pozostania dłużej na stronie. Zadbaj więc, aby zdjęcia na stronę były dobrej jakości, ciekawe i spójne kolorystycznie. Najlepiej przygotuj własne zdjęcia, możesz zamówić sesję wizerunkową u fotografa. Alternatywą jest skorzystanie ze zdjęć stockowych, gdzie możesz znaleźć zarówno zdjęcia płatne jak i darmowe. Więcej o przygotowaniu zdjęć na stronę, przeczytasz TUTAJ.
9. Identyfikacja wizualna
Jeśli masz już teksty i zdjęcia, na stronę przyda się też logo, paleta kolorystyczna, zestaw fontów. Być może masz już jasno określoną wizję swojej strony, a może nawet gotowy projekt lub szablon. Możesz stworzyć sobie tzw. moodboard, tablicę inspiracji, zdjęć i kolorów, kilka przykładowych stron i rozwiązań, które szczególnie Ci się podobają. Taki moodboard to cenna wskazówka, którą możesz przekazać wykonawcy strony, aby przybliżyć mu swoje oczekiwania. Pamiętaj, że jeśli nie masz pomysłu odnośnie szaty graficznej Twojej przyszłej witryny, to nic nie szkodzi, zawsze możesz zamówić identyfikację wizualną, dobór kolorów oraz logotyp, projekt graficzny w pakiecie ze stroną.
10. Pamiętaj o RODO
Aby strona była zgodna z obowiązującymi przepisami prawnymi, musi zawierać: Politykę Prywatności, Politykę cookies, Regulamin Sklepu, klauzule informacyjne, znajdujące się pod formularzem kontaktowym czy zapisem na Newsletter. Wszystkie dokumenty możesz przygotować samodzielnie, możesz też zakupić gotowe szablony od kancelarii, które się w tym specjalizują. Pamiętaj, że przepisy często się zmieniają, a każda strona jest trochę inna, więc dostosowanie szablonu może nie być takie proste. Warto zlecić napisanie wszystkich wymaganych dokumentów specjaliście od RODO. Wtedy dostaniesz je „szyte na miarę” i gotowe do wklejenia na stronę.
Powyżej przygotowałam drogowskaz, jak zacząć przygotowania do stworzenia strony lub zlecenia jej wykonania. Wiesz już, czego potrzebujesz na start i jak się za to zabrać. Być może jest tego sporo i nie wszystko jest dla Ciebie jasne. Pamiętaj o dwóch rzeczach: stworzenie strony to jest proces, na który składa się wiele elementów. Możesz przygotować je samodzielnie lub jeśli jest to dla Ciebie zbyt trudne lub masz mało czasu, równie dobrze możesz zamówić usługę kompleksową (np. stworzenie strony internetowej razem z hostingiem, domeną a do tego poprosić o wybór zdjęć, napisanie tekstów na stronę itp.). Niezależnie od opcji, którą wybierzesz, możesz też dodatkowo liczyć na konsultację i bezpośredni kontakt z przyszłym wykonawcą strony w celu omówienia powyższych elementów.
Jeśli podobał Ci ten wpis, udostępnij go lub zostaw komentarz.